Den gode kundeoplevelse er vigtig som aldrig før. Det skyldes, at forbrugernes købsmønstrer har ændret sig en hel del i løbet af de seneste år, hvorfor det ikke længere kun er ting som kvalitet og pris, der afgør, om en forbruger køber dit produkt eller ej.

I dag handler det i lige så høj grad om, at din virksomhed er i stand til at skabe en loyal kundeskare ved at give dine kunder – nye som gamle – en unik kundeoplevelse, der kan tiltrække nye kunder og få de gamle til at købe igen og igen.

Kundeoplevelsen er i dag en rigtig stor del af forbrugernes beslutningsproces i forbindelse med køb af produkter, hvorfor det altså ikke længere er nok bare at have det bedste produkt og den skarpeste pris.

Som virksomhed må du derfor sørge for at skabe en rigtig god kundeoplevelse, hvis du vil fortsætte med at være en central spiller på markedet, eller hvis du skal til at starte en virksomhed, da en god kundeoplevelse skaber et godt fundament for et højt salg.

Hvis du ikke allerede har en strategi, hvor den gode kundeoplevelse er en integreret del, er det vigtigt, at du kommer med på vognen, så du kan møde de behov, som den moderne forbruger stiller til din virksomhed.

Hvad indebærer en god kundeoplevelse?

En god kundeoplevelse kan være mange ting. Kundeoplevelsen er nemlig en subjektiv ting, som kan opleves forskelligt fra forbruger til forbruger.

Generelt kan det siges, at en god kundeoplevelse betyder, at dine kunder får skabt nogle positive følelser omkring din virksomhed og dit brand.

Kundeoplevelsen handler nemlig i høj grad om følelser, og dit job er altså at sikre, at de negative følelser udebliver, når kunder er i kontakt med din virksomhed.

En dårlig eller en negativ kundeoplevelse kan få konsekvenser for din virksomhed, da det i sidste ende kan påvirke dit salg, hvis nyheden om dårlige kundeoplevelser hos din virksomhed breder sig.

De mange fordele ved at sikre en god kundeoplevelse

Negative kundeoplevelser kan føre til et dårlige salg, hvorfor en positiv kundeoplevelse også kan føre til det modsatte. En god kundeoplevelse er med andre ord alfa og omega for et godt salg, hvorfor kundeoplevelsen også af afgørende for en sund virksomhed.

Dette faktum kommer bl.a. til udtryk ved:

  • At omkring 65 % af adspurgte forbrugere i en undersøgelse fortæller, at kundeoplevelsen i forbindelse med køb er vigtigere prisen på produktet

  • At cirka 50 % af de adspurgte forbrugere vil stoppe med at handle hos en virksomhed, hvis de får bare en enkelt negativ kundeoplevelse

Disse tal viser klart og tydeligt, hvor vigtigt det er for din virksomhed at skabe positive følelser omkring dit brand og gode kundeoplevelser i forbindelse med salg og service.

Du vil desuden også opleve følgende fordele ved at have et stort fokus på den gode kundeoplevelse:

  • Du får kunder, som er loyale, hvorfor de køber igen og igen hos din virksomhed

  • De loyale kunder vil give gode anmeldelser online

  • Du kan differentiere dig fra dine konkurrenter