Det er næppe nogen hemmelighed, at der er hård konkurrence om kunderne i rejsebranchen. I takt med, at verdens befolkningstal er steget, og flere er kommet til penge, vil flere og flere gerne opleve lange og lækre ferier. Der bliver kørt og fløjet mere end nogensinde før. I den forbindelse er der opstået et utal af flyselskaber, rejsebureauer og forskellige prissammenlignende søgemaskiner. Rejse- og turistbranchen har i sandhed kronede dage, og konkurrencen på markedet er hård. Derfor fokuserer mange af disse virksomheder og selskaber også på stærk markedsføring. Og her er den gode reklamefilm selvfølgelig afgørende.

Hvad er en god reklamefilm?

Der er naturligvis nogle mere eller mindre klare kriterier for, hvad der udgør en god reklamefilm. Den skal give dig lyst til at rejse. Den skal give dig lyst til at bruge penge på lige præcis det produkt, der reklameres for. Og hvordan gør man så helt mere konkret det? Der kræves først og fremmest et velskrevet og interessant manuskript. Det gælder, hvis det er en reklamefilm, der udelukkende speakes henover. Men det gælder naturligvis også, hvis der er karakterer med replikker i filmen. Der skal skabes opmærksomhed, og det gør man bedst med et godt manuskript, der også gerne må indeholde finurlige ordspil eller et skvæt humor.

Dernæst skal der være en lokkende setting. Når vi taler om reklamefilm til rejsebranchen, kunne man forestille sig lækre hoteller, smukke byer eller en skøn sandstrand. Menneskerne i filmen skal udstråle glæde og nydelse. At rejse er at leve. Det skal kommunikeres videre til modtageren på den anden side af skærmen. Reklamefilmen må under ingen omstændigheder være ligegyldig eller kedelig.

Vi bliver lokket af reklamen om drømmen

Der findes et hav af forskellige typer reklamer, og vi bliver eksponeret for dem hver eneste dag. Tilgangen i rejsebranchen er meget lig den, der findes når man bliver eksponeret for produktertekster, billeder osv.
Et ordsprog lyder, at den gode reklame sælger hullet i væggen og ikke boremaskinen. Det er det samme med rejser, hvilket også er skrevet lidt oven for. Som forbruger vil vi altså ikke vide, hvordan vi kommer til og fra destinationen, om der er håndklæder på værelset, og om der måske er en hårtørrer.

Vi vil have solgt den hyggelige og fantastiske tur, vi kan komme på med vores venner og familier. Vi skal se poolen, havet, bylivet og helt generelt bare den glæde, man kan opnå ved at rejse. Vores rejser bliver booket på baggrund af vores drømme og følelser – det er meget sjældent, at det praktiske er et sellingpoint.

Det ved rejsebranchen, og det har de gjort i lang tid. Nu er budgettet bare skruet yderlig op, fordi du kan ikke længere kun fange folk på tv-reklamer. Nu skal der også produceres reklamefilm til Facebook, Instagram, TIKTOK og alle de andre platforme.
Det er en branche i hård konkurrence, og netop derfor udvikler den sig hurtigt med sin markedsførring, som vi forbrugere i høj grad bliver eksponeret for.